بررسی جلوه های تجسمی در مثنوی معنوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
- نویسنده مرضیه انتظاری
- استاد راهنما حبیب الله آیت اللهی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1380
چکیده
این پایان نامه که عنوان آن بررسی جلوه های تجسمی در مثنوی معنوی است ، ابتدا در فصل اول به معرفی نمادهای تعدادی از ابیات و داستان های مثنوی می پردازد و سپس در فصل دوم کاربرد کلمه هنر را در مثنوی بررسی می کند، و پس از آن زیبائی و زشتی را از دیدگاه مولوی معرفی کرده، به مصادیق زشتی و زیبائی می پردازد. در فصلی دیگر عناصر هنرهای تجسمی(عناصر دیداری) نقطه، خط، سطح، نقش ، رنگ و نور(سایه روشن) را در مثنوی مولوی مورد بررسی قرار داده و در این راستا به نحوه پرداخت مثنوی به هر یک از این موارد می پردازد، به این ترتیب که ابتدا نقطه که مبحث بسیار کوتاهی است از دیدگاه مثنوی مولوی مطرح شده، سپس خط و کاربرد آن بررسی می گردد. کلمات راستی و کجی، منحنی و پیچ پیچ نیز که نوعی خط را برای شنونده و خواننده القا می کنند، در همین مبحث مطالعه می شوند، سپس مبحث سطح مطرح و پس از آن به بحث رنگ پرداخته شده است و مفهوم کلی رنگ و رنگین بودن و بی رنگی از دیدگاه مولانا بررسی شده و به کاربرد و معانی رنگ های مختلف از دیدگاه مثنوی پرداخته می شود. نقش ، تصویر، صورت و عکس که تقریبا" همگی بیانگر یک نکته واحد هستند مبحث دیگری از عناصر هنرهای تجسمی است که مورد مطالعه قرار می گیرند. در مبحث نور، دیدگاههای مولوی در باره نور و معانی و موارد استفاده آن مورد دقت و مطالعه قرار گرفته و در همین زمینه شب و روز و تاریکی و روشنی و معانی آنها از زبان مثنوی بازگو می گردند، همچنین از آنجائی که اسامی شمس (خورشید) و ضیاءالحق(نورحقیقت ) نیز از نور حکایت می کنند به مطالعه و بررسی ابیات حاوی این کلمات نیز پرداخته می شود.
منابع مشابه
جلوه عارفانه آیرونی نمایشی در دفتر اول مثنوی معنوی
آیرونی یکی از عوامل نارسایی و پیچیدگی متن است که در زبان فارسی معادل طنز و طعن میباشد که با هدف تأدیب و تنبیه در متن توازن و انسجام ایجاد کرده و لازمه هر اثر هنری است. مولوی در مثنوی معنوی که اثری تعلیمیـعرفانی است در قالب حکایتهای حکمتآمیز قصد تعلیم و آگاهی بخشی دارد، لذا آیرونی بازتاب گستردهای در این اثر تمثیلی دارد و از این نظر میتوان مولوی را با شکسپیر در ادبیّات مغرب زمین مقایسه کرد....
متن کاملجلوه های عالم غیب در مثنوی معنوی
چکیده این رساله با موضوع غیب اندیشی مولوی در پنج فصل تدوین شده است.که در آن سعی می شود به موضوع غیب در مثنوی معنوی پرداخته شود. اطلاعات غیبی اطلاعاتی هستند که از طریق حواس به دست نیامده باشند. غیب به طور کلّی به مطلق و نسبی تقسیم می شود و غیب مطلق آن است که با حواسّ آدمی نمی گنجد. مفهوم ایمان به غیب ، ایمان به عالم ماوراءالطّبیعه است که در محدوده ی حواسّ آدمی نمی باشد. پیامبر...
15 صفحه اولبررسی ادب و جلوه های آن در مثنوی معنوی
اصطلاح ادب در مثنوی جلوه و جایگاه خاصی دارد .مولوی بارها سالکان را به رعایت ادب در پیشگاه حق و در محضر شیخ دعوت کرده است و رعایت آن را از ضروریات طریق سیر و سلوک و عرفان می داند ،ترک ادب را باعث لغزش و انحراف سالکان می داند که عقوبت و عذاب الهی را در پی داردو همواره به مریدان هشدار می دهد که از خداوند بخواهند تا آنان را توفیق ادب عنایت فرماید تا به سر منزل مقصود و مقام قرب الهی نایل آیند.
زندگی جاوید در مثنوی های حدیقه الحقیقه و مثنوی معنوی
انسان از لحظه شناخت خود و جهان‘خواسته بداند ازکجا آمده و به کجا می رود اندیشه گذر از این جهان همچون گردش روز شب وتغییر فصول‘ بر دل و جانش سایه سیاهی افکنده که نه راه قرار درآن را داشته ونه راه فرار ازآن را.در نگاه شعرای عارف ‘ زندگی جاوید یعنی تحول و تکامل انسان از خاک تا افلاک. به همین خاطر سنایی غزنوی و بعد از او مولوی عاشقانه به توصیف سرای جاوی پرداخته و قیامت را لقاء الهی وبهشت را زمان وص...
متن کاملجلوه های فروغمند مزدیسنایی و بازتاب آن در مثنوی مولوی
اندیشههای ایران باستان و مزدیسنا، بهویژه فلسفۀ خسروانی در آثار ادبی و عرفانی پس از اسلام بیش و کم تأثیر گذاشته است. این مقاله با هدف بررسی گستردگی حکمت و فلسفة نور در ایران باستان و خدامحوری در «آتش (نور)، فره و امشاسپندان» از نگاه متون مزدیسنایی و بازتاب آن در اندیشهی مولوی بر پایهی مثنوی معنوی به نگارش در آمده است. از اینرو، به شیوۀ توصیفی، تحلیلی، اسنادی و ارزیابی کمّی کوشش شده، بر...
متن کاملجلوه هایی از جادوی مجاورت در مثنوی
موضوع این مقاله دربارهء یکی از شیوه های بلاغی یا ساختارهایی است که در متون ادبی و هنری به چشم می خورد. در این شیوه، هماهنگی و توازن آوایی مرجود در میان کلمات، معنی تازه می آفریند, بدین معنی که موسیقی ایجاد شده از رهگذر وحدت یا تضاد صامتها و مصوتهای کلمات با مفهو م مورد نظر شاعر هماهنگی و مطابقت دارد. بنابراین در این ساختار هنری، موسیقی کلمات موجب تقویت معنی می گردد، معانی متضادو دور از هم را ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023